• CERPEN BERDOSAKAH CINTA

    Cerpen ini tersiar di Majalah Anis pada edisi Januari 2010

    SATU
    "Apa pandanganmu tentang cinta, Afanin?"
     Soalmu ketika kita sedang bersantai di balkoni asrama Kolej Proton pada suatu senja.
    Kukalih pandangan yang begitu asyik pada kawanan burung di angkasa senja, memandang tampangmu. Engkau seorang yang cantik, berwajah putih bersih dan baik hati. Maka tidak hairanlah jika engkau begitu diminati ramai jejaka kampus namun tiada satu cinta pun yang datang itu engkau balas.
    "Cinta itu sesuatu yang suci. Penuh luhur dalam menerajui sebuah perhubungan jika kita ikhlas meletaknya pada tangga teratas dalam hati. Apa engkau tidak percaya pada cinta, Dhiya?" Aku cuba menguji gejolak rasa hatimu. Ingin menebak sejauh mana kepercayaanmu pada cinta.
    "Bukan begitu maksudku, kawan. Padaku cinta terlalu subjektif destinasinya. Cinta pada Rabb menemukan kita pada kesejahteraan hidup dan akhirat abadi. Cinta pada manusia, mungkin ada kesejahteraannya tapi sampai bila mahu berkhayal dalam cinta sebelum berkahwin yang tidak menjanjikan apa-apa itu. Aku tidak percaya pada cinta begitu. Ibu dan ayahku bernikah kerana cinta tapi tetap berpisah. Kakakku juga bernikah demi cinta tapi akhirnya terpaksa menuntut fasakh. Ia bagai satu penyakit berjangkit dalam keluargaku. Dan aku tidak mahu virus itu merebak padaku nanti."
    Engkau melepas keluhan yang agak berat. Matamu lepas ke langit kirmizi.
    "Itu takdir namanya, Dhiya. Cinta itu bukan sekadar kita menerima tetapi perlu banyak memberi juga memahami."
    "Tapi memberi biar pada landasan syariat yang betulkan?"
    Aku mengangguk bersetuju.
    "Tapi cinta memang bersalah dalam mendidik jiwa hamba seorang manusia yang begitu dipengaruhi api cinta"  Rungutmu pula.
    "Hei, apa sebenarnya yang tersirat di fikiranmu, kawan?"
    Engkau tiba-tiba tersenyum sambil terus memandang awan larat yang kian indah disimbah warna emas mentari.
    "Benarkah cinta manusia itu terlalu indah sehingga kita boleh terlupa segala-galanya?"  Desismu separuh berpujangga.

    Aku melirikmu dengan kuluman tawa yang hampir terburai.
    "Jangan ketawakan aku Afanin…!"
    Aku bingkas meluru masuk ke dalam apabila terasa cubitan halus di lenganku. Sayup-sayup kedengaran azan maghrib membelah angkasa yang makin kelam menyambut malam.

    DUA
    Persahabatan aku dan engkau bermula ketika kita di sekolah menengah lagi sehingga sama-sama menyambung pengajian di Universiti Utara Malaysia. Susah senangku engkau maklumi dan susah senangmu aku tahu. Diam-diam aku mula menyimpan harapan bahawa engkau adalah sahabat susah senangku sampai bila-bila dari kalangan teman-temanku yang lain. Inilah cinta seorang sahabat bagiku. Cinta untukmu.
    "Cinta tidak pernah bersalah Dhiya. Jangan terlalu menghukum cinta yang memang dilahirkan secara fitrah dalam jiwa manusia. Cuma cara manusia mengendalikan cinta menyebabkan cinta itu dipandang berdosa."
    "Kalau bukan kerana rasa itu, manusia tidak akan bebas melakukan apa saja. Berdua-duaan, lalu jadinya penzinaan. Kerana cinta mereka sanggup lupa segala hukum karma yang termaktub dalam undang-undang Tuhan. Kau lihat saja anak-anak muda kampus ini yang bebas keluar bersama bukan mahram. Tegar bergambar berdua-duaan dan paling teruk tidak malu berpimpin tangan di hadapan orang. Yang bertudung lebih lagi. Cinta itu memang mengundang musibah."
    "Lalu, rasa cinta ciptaan Tuhan yang kau ingin persalahkan? Mempertikaikan setiap kejadian fitrahNya?"
    Engkau terdiam dengan persoalan yang kuutarakan. Laut biru yang terbentang terus membawa sang ombak menghempas pantai. Tiada suara yang kedengaran lagi. Masing-masing khali memandang lukisan alam di pesisir Pantai Kuala Perlis. Tempat yang sering kita kunjungi bersama sambil membahas kata tentang apa saja pada setiap hujung minggu. Sambil enak menikmati sajian di warung kecil pinggir pantai itu. Hanya decitan burung yang sahut menyahut dalam irama ombak yang membingit suasana. Air sirap ros dingin di hadapan kau sedut perlahan sehingga tinggal separuh.
    "Kau salah Dhiya. Jangan kerana maksiat yang berlaku cinta itu dipersalahkan. Andai cinta itu dipersalahkan, apa ertinya lagi kita sebagai hamba mencintai Allah. Kenapa mesti rasa itu yang Dia campakkan ke dalam diri setiap makhluknya termasuk haiwan yang tidak berakal. Kalau bukan kerana, itu adalah satu rasa suci yang mengalir azali dalam jiwa kita. Hawa dicipta atas rasa sunyi Adam bersendirian mengharung hidup. Itu manusia pertama yang dicipta tanpa pernah mengenal dan melihat contoh percintaan tetapi Allah campakkan jua rasa cinta sesama makhluk dalam jiwanya. Dan Hawa pun dicipta kerana itu pinta Adam." Aku memburai kata setelah lama bungkam.
    "Ya, engkau betul kawan. Tapi padaku cinta itu bernafsu. Apabila nafsu menguasai, cinta nafsu itu merosakkan manusia. "  Putusmu.
    Aku kehilangan kalimat untuk meneruskan hujah. Kedegilan fikrahmu membantutkan aku untuk terus berdebat. Aku membiarkan engkau dengan persoalan di jiwa. Dan sejenak itu aku terfikir, anti-cintakah engkau, Dhiya?

    TIGA
                Cuti semester pertama bermula. Hanya tiga minggu. Aku melazimi tugasku yang agak sibuk sebagai Setiausaha Kelab Karyawan Muda UUM walaupun bercuti. Mengemaskini kembali data-data ahli kelab dan mula menyusun jadual program apabila semester bermula nanti.
                Engkau pula sudah seminggu memulakan tugas sementaramu sebagai guru tadika kepunyaan ibu saudaramu di Kangar. Katamu, kau begitu terhibur melayani telatah comel anak-anak kecil di situ. Aku mengunjungi tempat kerjamu pada satu pagi Isnin yang lapang dari sebarang rutin. Melihat sendiri cara layananmu terhadap karenah anak-anak keletah itu.
    Memang ada bakat jadi ibu!
    Kecindanku cuma kau sambut dengan tawa kecil apabila telefon genggammu berbunyi .nyaring. Engkau bangun meninggalkan aku di sofa bilik tamu menjawab panggilan.
                Entah mengapa ada sesuatu yang aneh kulihat pada dirimu, Dhiya. Kelainan sinar mata dan senyumanmu memancarkan satu perasaan yang asing dalam hatiku. Dari ulas bibirmu yang bergerak-gerak walau tanpa kudengari butir bicaramu itu, aku bagai dapat mentafsirkan sesuatu telah berlaku padamu. Benarkah Dhiya apa yang aku fikirkan ini? Atau aku hanya pandai-pandai menuduhmu tentang sesuatu yang di luar kebiasaanmu.

    EMPAT
                "Kau sudah berubah , Dhiya."
    Aku memanah tepat korneaku ke wajah putih kuning milikmu. Dan engkau seolah-olah mahu lari dari pandanganku. Bunyi geseran daun-daun kering yang berguguran ditiup angin meredupkan suasana petang di taman universiti. Aku sengaja ingin bersemuka denganmu. Mahu membuka persoalan yang lama kupendam tentang tingkah anehmu dua bulan kebelakangan ini. Engkau semakin banyak berahsia denganku
                "Di mana Dhiya yang dulu aku kenal sebagai seorang yang anti cinta sebelum bernikah? "
                Engkau cuma sepi menyambut soalanku. Rupa-rupanya cuti semestermu kali ini telah merubah prinsip hidupmu tentang cinta pada manusia. Engkau bertemu dia lewat suatu petang di pusat membeli-belah kerana dia terlanggar keretamu. Firdaus, lelaki pertama yang berjaya mengocak beku tasik hatimu. Seorang lelaki kacak yang punya perusahaan jubin sendiri. Bermula detik itu, engkau sanggup melupakan segala persepsimu pada cinta. Engkau tidak lagi menyalahkan cinta dalam perhubungan sesama manusia. Tentang hubungan lelaki dan wanita.
    Berbulan kau merahsiakan hubungan cintamu itu dariku. Ah, Dhiya! Aku sahabatmu dari sekolah. Jangankan susahmu aku dapat merasa derita, bahagiamu dibuai semilir musim bunga cinta pun aku dapat merasa tempiasnya.  Aku kesunyian Dhiya, apabila tiada dirimu yang selalu berhujah denganku tentang isu yang tidak sependapat. Aku menjadi rindu pada cinta seorang sahabat yang sering memangkas setiap hujahku.
                "Kau tak mengerti, Afanin".
                "Mengerti rasa cintamu pada Firdaus? Caramu itu salah, Dhiya. Rasa cinta bukan syarat untuk kau bebas keluar bersamanya. Kita seorang Islam Dhiya, jangan gadaikan prinsip agama kerana cinta sebelum nikah ini. Engkau boleh mengubahnya jika mahu."
                "Aku tahu salah caraku mengemudi rasa ini. Bukankah dulu kau pernah katakan padaku jangan cinta itu dipertikaikan. Ia satu rasa suci ciptaan Allah, yang Dia campakkan dalam hati kita. Cinta juga sesuatu yang luhur jika kita ikhlas meletakkannya pada tangga teratas dalam hati dan aku tak mampu mengelak bila ia datang padaku tanpa diduga. Aku tidak pernah rasa keindahan begini seumur hidupku, Afanin! Kau akan faham bila kau sendiri mengalaminya…"
    Tutur lembutmu itu terasa membelah jiwaku. Kau sudah jauh menyimpang dari prinsipmu dulu, sahabatku! Benarlah kuasa cinta manusia bisa mengatasi cinta pada Pencipta jika tiada pegangan diri yang kuat.
    "Aku tidak lakukan perkara yang menjurus kepada zina. Aku tidak pernah berpegangan tangan dengannya dan dia menghormatiku sebagai wanita. Awal perkenalan lagi kami sudah berjanji untuk bertemu sebulan cuma dua kali. Dan kami sudah sepakat untuk bernikah lima bulan lagi." Kata-katamu terhenti di situ dan mata kita bertemu.
    Aku terasa air hangat bertakung di bibir mata.
    "Begitu rupanya engkau menilai harga sebuah undang-undang yang Tuhan ciptakan. Ke mana hilang hujah kerasmu tentang hubungan cinta sebelum berkahwin. Jangan kata aku cemburu kerana engkau dilamun cinta dan aku tidak, Dhiya. Aku cuma seorang teman yang berpegang pada prinsip dan tidak akan sesekali melanggar apa yang pernah kukatakan. Merasa bertanggungjawab kerana engkau sahabatku yang pernah berkongsi suka duka. Aku berhak menegur jika caramu salah."
    Tanpa kuduga, itu petang terakhir aku berhujah denganmu. Engkau beredar pergi begitu sahaja selepas kata-kata terakhirku. Aku sedar engkau menangis. Tapi aku tahu tangisanmu bukan kerana rasa berdosa atas perbuatan cintamu tetapi engkau lebih terhiris dengan barisan ayatku. Engkau seperti mahu memutuskan persahabatan yang kita bina selama lima tahun lalu. Engkau sanggup berpindah keluar dari kolej dan menyewa di luar kampus. Jika berselisih bahu pun, engkau cuma menghadiahkan aku sebuah senyuman tawar. Paling aku kecewa, engkau menghujum bahawa aku menyebarkan keburukan kisahmu di kalangan teman-teman rapat kita. Kenapa mesti hujuman dongeng itu dalam firasatmu kalau engkau rasa perbuatanmu itu betul, Dhiya.

    LIMA
    Musim peperiksaan semakin tiba. Di saat-saat beginilah masa terasa seperti emas kerana pensyarah akan mula menekankan silibus yang mungkin penting untuk peperiksaan. Semuanya sibuk mengulangkaji dan menghadiri kelas tutorial. Aku juga tidak ketinggalan walaupun kerja persatuan di waktu-waktu begini semakin bertimbun. Semakin banyak nota peperiksaan yang mahu disalin semakin banyak pula minit mesyuarat yang perlu kutaip.
    Itu satu kepuasan untukku. Menyibukkan diri dengan sesuatu yang bermanfaat melupakan aku pada sengketa kita, Dhiya. Berita terbaru tentangmu yang kudengar dari teman-teman, engkau sedang sibuk membuat persiapan perkahwinanmu. Pernah juga aku terserempak engkau dari jauh yang ayu berkerudung bersama Firdaus di Bandar Alor Setar.
    Benarlah kata falsafah, sekali air laut melimpah, sekali pasirnya pun berubah. Begitu juga hatimu, Dhiya. Hebat dilanda ribut cinta hingga merubah segala kepercayaanmu tentang pergaulan yang engkau cuba elakkan dahulu. 
    "Aku tidak pernah memutuskan persahabatan kita, Afanin." Ujarmu lewat panggilan telefon yang kuterima darimu satu hari. Sebetulnya aku agak terkejut menerima panggilan darimu semenjak petang pertemuan terakhir kita  sebulan lalu.
    "Tindakanmu berpindah dari asrama kolej begitu di luar dugaanku. Apa maksudnya tindakanmu itu. Kalau kata-kataku padamu ketika di taman universiti itu menyebabkan hatimu masih berparut, aku mohon maaf. Aku tiada cara lain, Dhiya. Aku tidak sanggup melihat cara kau mengemudi hubungan cintamu biar pelbagai peraturan yang kau dan dia tetapkan. Aku tahu kau sering keluar bersamanya akhir-akhir ini. Tapi atas nama kalian akan bernikah bukanlah tiket untuk kau terus keluar berdua dengannya. Apa kau sudah lupa tentang hadis nabi yang mengingatkan kita tentang lelaki dan wanita yang berdua-duaan, maka yang ketiga di antara mereka adalah syaitan. Fitnah itu di mana-mana, Dhiya!" Aku berkhutbah panjang. Lebih kepada melepaskan peringatan padamu.
    "Aku tahu. Kami akan bernikah sebaik sahaja aku selesai peperiksaan nanti. Aku mahu engkau hadir ke majlis kami nanti. Kad akan kukirim melalui pos ke rumahmu.. Terima kasih kerana mengingatkan aku, kawan."
    Engkau meletakkan gagang setelah memberi salam. Begitu saja engkau mengubah topik perbualanku. Perbuatanmu mengingatkanku pada satu hadis Rasulullah yang bermaksud:
    Orang soleh melihat dosa itu seperti gunung yang akan menghempapnya manakala orang yang melakukan maksiat melihat dosa itu seperti lalat yang hinggap di hidungnya, bila ia mengisyaratkan dengan tangannya maka lalat itu akan lari.
    Andainya kita dapat melihat dosa itu sebesar apa Dhiya, pasti semua manusia tidak akan berani berbuat salah!

    ENAM
                Peperiksaan sudah dua bulan berakhir. Hari ini adalah hari perkahwinanmu dan Firdaus. Aku datang ke majlismu bersama keluargaku. Engkau begitu anggun dalam kebaya labuh satin campuran hijau muda terang dan krim digaya bersama tutup kepala rona sedondon dan layah labuh melepasi paras punggung. Firdaus juga kulihat begitu tampan di sampingmu. Kalian bagai pinang dibelah dua. Engkau cuma tersenyum manis menyambut ucapan tahniahku. Aku memelukmu sebelum berangkat pulang. Entah mengapa aku sayu saat pelukan itu hampir terlerai. Airmataku tumpah juga.
                "Kau pun akan bertemu seseorang yang akan membawamu ke alam bahagia ini nanti, Afanin! Mana tahu mungkin jodohmu dengan seorang ustaz!" 
    Selorohmu kusambut dengan tawa kecil. Dalam maksudmu, Dhiya. Adakah kau menyindirku atau kau memang memaksudkan jodoh yang baik untukku.
    "Aku tumpang gembira di hari bahagiamu, Dhiya. Aku gembira engkau dan Firdaus telah diijabkabulkan. Lepas ni aku tak perlu susah-susah menjagamu lagi. Engkau sudah punya 'bodyguard' yang lebih layak!"  Mataku mencerlung memandang Firdaus dari jauh yang sedang sibuk melayan tetamu yang datang. Benar katamu, Firdaus seorang yang penuh kasih sayang dan bertanggungjawab.
    "Oh, ya! Aku akan ke United Kingdom Disember nanti. Aku dan keluarga akan berhijrah ke sana mengikut papaku yang ditugaskan ke kedutaan sana. Maaf lewat beritahu kau. Aku tak sempat memandangkan kesibukanmu".
    Sudah kuduga kejutan di wajahmu. "Engkau marahkan aku, aku tahu Afanin. Engkau lebih kepada mahu membawa diri atas perbuatan aku mengetepikan engkau dulu. Kalau tidak pasti awal-awal lagi kau dah maklumkan aku". Wajahmu keruh tiba-tiba.
    "Apa-apa sajalah tanggapanmu, Dhiya. Yang pasti aku mahu mengejar cita-citaku yang satu ini. Aku bercadang mahu sambung pengajianku ke peringkat sarjana di sana nanti. Aku minta maaf segala yang mengguris hatimu sepanjang persahabatan kita."  Aku tersenyum. Ada pilu di sebalik itu.
    "Aku juga, kawan. Doakan aku dan Firdaus bahagia hingga akhir hayat ya! Aku minta maaf juga tidak dapat menghantarmu ke lapangan terbang kerana selepas majlis konvokesyen aku dan suami akan bercuti di Bali dan Paris. Mungkin aku masih di Paris ketika itu."
    Aku tersenyum lagi tanda pengertian. Kita berpapasan pipi sebelum aku meninggalkan perkarangan rumahmu.

    TUJUH
    Afanin menyeka tubir mata yang penuh berair. Kenangan persahabatan itu tetap mekar dalam lipatan memori. Biar jauh-jauh begini, dia tetap rindu pada kemesraan Dhiya. Dia langsung tidak menyangka pelukan di hari perkahwinan sahabatnya itu adalah yang terakhir untuk mereka. Dhiya terkorban dalam nahas kemalangan jalanraya ketika pulang berbulan madu menaiki teksi dari KLIA. Suaminya pula cedera parah dan koma selama seminggu. Itu yang dikhabarkan ibu Dhiya kepadanya dalam talian telefon dua tahun yang lalu.
    Kesejukan semakin mencengkam isi kulit. Malam semakin larut bersama rintik hujan halus di luar. Begitu juga hujan di hati yang terus berlagu merintikkan air hangat di kelopak matanya. Tidak lama lagi pengajian sarjananya akan tamat. Pulang ke tanah air, hari bahagianya pula akan menjelma nanti. Segalanya mahu dilangsungkan di kampung halaman. Papa dan mama sudah setahun pulang ke tanah air kerana tempoh perkhidmatan papa sudah tamat.
    Doamu dimakbulkan , Dhiya. Seseorang yang akan memimpinku ke gerbang bahagia telah aku temui akhirnya. Dia seorang pegawai syariah yang bertugas di Mahkamah Syariah Alor Setar. Yang pasti dia juga seorang 'ustaz' seperti  guraumu dahulu dan dia yang kuharap dapat membimbingku dalam urusan ke akhirat. Jodoh ini telah kuserahkan pada mama untuk memilih bakal menantunya. Baru bulan lepas aku sah menjadi tunangannya walau jauh di negara orang.
    Moga Dia mengampuni segala dosa-dosamu dan menempatkan engkau bersama orang-orang yang beriman. Jika nyawaku masih panjang, pusaramu akan kukunjungi nanti!
    Dan malam terus merangkak bersama kedinginan yang membungkus seisi alam.

    TAMAT

0 Lintasan Hati :

TERIMA KASIH

Awas!

Dilarang sebarang aktiviti plagiat ke atas artikel di dalam laman ini. Jika itu berlaku, perlu meminta keizinan daripada pemilik laman ini terlebih dahulu.

Si Kandil's bookshelf: read

Manikam Kalbu
Bedar Sukma Bisu
Surat-Surat Perempuan Johor
Daerah Zeni
Dari Salina ke Langit Petang
Bahlut
Lagi Cerpen-Cerpen Underground
Beruk
Seorang Tua di Kaki Gunung
Tukcai
Badai Semalam
Dedaun Hijau Di Angin Lalu
Kau yang Satu
Juzuk
Panji Semirang
Bagaikan Puteri
Hijab Sang Pencinta
Nota Cinta Buatmu
Cinta Pertama
Pesanan Terakhir Seorang Lelaki


Si Kandil Hijau's favorite books »