• SELSEMA KHINZIR: MESIR ARAH HAPUSKAN 250 RIBU BABI

    SEORANG pekerja mengangkat seekor babi untuk dilupuskan di Kaherah semalam, setelah kerajaan Mesir mengarahkan penghapusan 250,000 babi di seluruh negara. - AP

    KAHERAH 30 April – Mesir hari ini mengakui keputusannya untuk membunuh 250,000 ekor babi di negara ini merupakan langkah kesihatan awam dan bukan tindakan pencegahan wabak selesema babi.
    Pengakuan itu dibuat selepas Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) menyatakan tidak ada bukti menunjukkan babi menjadi punca selesema tersebut.
    “Kita sekarang berada di fasa lima, wabak itu melibatkan masalah manusia dan bukan haiwan,” kata jurucakap Kementerian Kesihatan, Abdelrahman Shahine kepada AFP.
    Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) sebelum itu meningkatkan langkah berjaga-jaga terhadap wabak selesema di seluruh dunia kepada fasa lima.
    “Pihak berkuasa mengambil kesempatan daripada situasi wabak untuk menyelesaikan masalah penternakan babi yang tidak teratur di Mesir,” katanya. Tiada kes selesema babi dikesan di negara ini.
    Kementerian Pertanian Mesir menyatakan, ada 250,000 ekor babi di negara ini, diternak dan dimakan oleh masyarakat minoriti Qibti beragama Kristian. – AFP

    Sumber:Utusan Malaysia

0 Lintasan Hati :

TERIMA KASIH

Awas!

Dilarang sebarang aktiviti plagiat ke atas artikel di dalam laman ini. Jika itu berlaku, perlu meminta keizinan daripada pemilik laman ini terlebih dahulu.

Si Kandil's bookshelf: read

Manikam Kalbu
Bedar Sukma Bisu
Surat-Surat Perempuan Johor
Daerah Zeni
Dari Salina ke Langit Petang
Bahlut
Lagi Cerpen-Cerpen Underground
Beruk
Seorang Tua di Kaki Gunung
Tukcai
Badai Semalam
Dedaun Hijau Di Angin Lalu
Kau yang Satu
Juzuk
Panji Semirang
Bagaikan Puteri
Hijab Sang Pencinta
Nota Cinta Buatmu
Cinta Pertama
Pesanan Terakhir Seorang Lelaki


Si Kandil Hijau's favorite books »